• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hur blir det efteråt?

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Har en undran om någon har erfarenhet hur det är efter skuldsanering. Har avslutat min för ett år sen och är helt ren och hög kreditvärdighet. Inga lån eller krediter, så skönt. Men min undran är, om jag skulle ansöka en kredit hos ett bolag som ingått i min skuldsanering. Ser dom att jag haft tidigare skuld hos dom? Tänker om man väljer att betala av en TV eller mobiltelefon eller dylikt?
Har inte tänkt dra på mig skulder, men någon gång kanske det måste inköpas lite snabbare än man hinner spara…
Har försökt ta på faktura på klarna, men blir nekad fortfarande. Har tänkt att jag ska slippa ligga ute med pengar innan jag vet om jag kan ha exempelvis en jacka. Så där är det bara att betala direkt. Hos andra bolag har det gått och jag har betalat direkt när jag vet att jag ska ha kvar varan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
442
Mottagna reaktioner
339
Poäng
477
Är det nåt man lärt sig utav skuldsanering så är det att kunna ta hand om sin ekonomi och att vara sparsam.
Förstår att du inte tänkt dra på dig nya skulder (undantag möjligen bolån), men resonemanget "någon gång kanske det måste inköpas lite snabbare än man hinner spara" bör man passa sig för.
Har man inte råd så har man inte råd.
Förutom bolån har jag inte tagit en enda kredit sedan skuldsaneringen, enormt befriande.
Är det nåt jag blivit lite "bekymrad" över efter skuldsaneringen så är det tendensen att vara extremt snål och att
man sällan unnar sig nåt. Helfokuserad på att bli kvitt bolånet, nästan till överdrift.
Det borde inte vara något problem för dig att få kredit men man har hört talas om att en del fått avslag där man tidigare haft skulder, mestadels banker.
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Är det nåt man lärt sig utav skuldsanering så är det att kunna ta hand om sin ekonomi och att vara sparsam.
Förstår att du inte tänkt dra på dig nya skulder (undantag möjligen bolån), men resonemanget "någon gång kanske det måste inköpas lite snabbare än man hinner spara" bör man passa sig för.
Har man inte råd så har man inte råd.
Förutom bolån har jag inte tagit en enda kredit sedan skuldsaneringen, enormt befriande.
Är det nåt jag blivit lite "bekymrad" över efter skuldsaneringen så är det tendensen att vara extremt snål och att
man sällan unnar sig nåt. Helfokuserad på att bli kvitt bolånet, nästan till överdrift.
Det borde inte vara något problem för dig att få kredit men man har hört talas om att en del fått avslag där man tidigare haft skulder, mestadels banker.
Lycka till!
Tror att du missförstod mitt inlägg lite eller om jag formulerade mig otydligt, med tanke på din föreläsning…. Har inte tänkt ta något på avbetalning, det var mer en hypotetisk fråga med tanke på att Klarna sätter stopp på faktura och dom ingått i min skuldsanering så har tanken och undran kommit upp om man är ”spärrad” överallt? Vet att hos min ordinarie bank var det inga problem med på huslånet, och dom vet hela min resa. Så som sagt, en fundering bara.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
442
Mottagna reaktioner
339
Poäng
477
Jag som missförstått, hjärnan funkar inte innan morgon kaffet...
Troligtvis är det bara Klarna som spökar, kan inte tänka mig spärr i övrigt.
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Tror att du missförstod mitt inlägg lite eller om jag formulerade mig otydligt, med tanke på din föreläsning…. Har inte tänkt ta något på avbetalning, det var mer en hypotetisk fråga med tanke på att Klarna sätter stopp på faktura och dom ingått i min skuldsanering så har tanken och undran kommit upp om man är ”spärrad” överallt? Vet att hos min ordinarie bank var det inga problem med på huslånet, och dom vet hela min resa. Så som sagt, en fundering bara.

Klarna tar 3-5 år och de kan inte svåra på frågan.
I mitt fall kunde jag handla med faktura efter 5 år pga att jag missade betala ”en bok” från Adlibris, ca 300kr som gick till inkasso. Skönt.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 122
Mottagna reaktioner
2 502
Poäng
1 707
Klarna tar 3-5 år och de kan inte svåra på frågan.
I mitt fall kunde jag handla med faktura efter 5 år pga att jag missade betala ”en bok” från Adlibris, ca 300kr som gick till inkasso. Skönt.
Jag har varit skuldfri sedan 2018 och kan fortfarande inte handla om det går genom Klarna, har ringt dem otaliga gånger, ingen kan svara på varför.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 307
Mottagna reaktioner
13 407
Poäng
8 917
Hur mycket hade du i skuld totalt Lize? Hur blev du skuldfri? Hur lång tid tog det?
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Jag har varit skuldfri sedan 2018 och kan fortfarande inte handla om det går genom Klarna, har ringt dem otaliga gånger, ingen kan svara på varför.

Var också början av 2018. Ca ”300kr”.
Det blir när det blir sa dem. Nu i mars kunde jag handla med faktura, t.o.m. 50k köputrymme. Men ska inte ta deras kort.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 791
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Var också början av 2018. Ca ”300kr”.
Det blir när det blir sa dem. Nu i mars kunde jag handla med faktura, t.o.m. 50k köputrymme. Men ska inte ta deras kort.
Tycker att deras kort är värdelös och oanvändbar. Hade deras kort men aldrig vågat handla med den. En dag har man köputrymme på 30 000 kr, dagen efter kan man inte handla för 100 kr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp